Teie arvamus on meile tähtis.

Tagasiside aitab meil muuta teenindust paremaks.

Saatja nimi
Saatja e-post
Teade
* Kõik lahtrid peavad olema täidetud.
Täname tagasiside eest!

Saada vihje!

Ootame Teie vihjeid võimalike rikkumiste, pettuste, korruptsiooni ning eetikaalaste rikkumiste kohta.

Tegemist on anonüümse vihjega.

Teade
* Kõik lahtrid peavad olema täidetud.
Täname vihje eest!



04.04.2002

KredEx uuris laenuvõimaluste parandamist

2002. aasta jaanuari ja veebruari vältel korraldas Krediidi ja Ekspordi Garanteerimise Sihtasutus KredEx koostööpartneritega üle-eestilise seminaride sarja teemal “Väike- ja keskettevõtete laenuvõimaluste parandamine”. Kokku seitse seminari peeti Tallinnas, Paides, Palmses, Võrus, Tartus, Pärnus ja Haapsalus. Üritustel olid esindatud kolm osapoolt – väikefirmad, pangad ja tugiorganisatsioonid. Osalejaid oli keskmiselt 33 inimest seminari kohta.

KredExi poolt läbi viidud seminaride eesmärgiks oli arendada dialoogi pankade ja ettevõtjate vahel ning anda riigile tagasisidet ettevõtluse finantseerimismeetmete tõhustamiseks. Sarja mõte oli mõista alustavate ja väikeettevõtete rahastamisel tekkivaid probleeme, leida võimalikke lahendusi ning parandada eri osapoolte vahelist koostööd ja kommunikatsiooni. KredExi poolt koostatud raport kajastab seminaride grupiaruteludes ilmnenud põhilisi seisukohti ja huvitavamaid ideid.

Kõigil seitsmel seminaril jaotati osalejad juhuslikkuse alusel kahte-kolme töögruppi, mida juhtisid KredExi ja EAS Regionaalarengu Agentuuri esindajad. Ligikaudu 45 minutiliste arutelude alusel pandi kirja grupi ühised arvamused. Kuna KredExi seminaride eesmärgiks oli ettevõtete ja pankade vahelise diskussiooni arendamine, ei viidud läbi etteantud vastusevariantidega küsitlust, mis oleks võimaldanud teha kvantitatiivset analüüsi. Töögruppide juhid esitasid osalejatele spontaanseid, lahtisi ja antud arutelu teemaga seotud küsimusi. Gruppide poolt ettekantud seisukohad kodeeriti, s.t. sisuliselt sarnased ideed koondati ühte rühma. See võimaldas välja selgitada ettevõtjate ja pankade domineerivad ootused - nii riigile kui ka üksteisele.

Mida ootab Eesti väikeettevõtja pangalt?

Tabel 1: Väikeettevõtja ootused
 
1   tagasiside, selged vastused
2   nõustamine (äriplaani koostamisel); eraldi osakond VKE-dega tegelemiseks
3   kompetentsus ja ettevõtte spetsiifikaga arvestamine
4   partnerlussuhe, võrdne kohtlemine võrreldes suurettevõtetega
5   paindlikkus, mõistev suhtumine
6   individuaalsete lahenduste pakkumine, kliendikeskne lähenemine
7   projektide kiirem menetlemine
8   toodete aktiivsem müük ettevõtjatele
9   riiklike toetusmeetmete soovitamine
10 personaalsus
11 suurema riski jagamine kliendiga
12 "mikrolaen"/ "väikelaen"/ "stardilaen"/ "õppelaen ettevõtjatele"/ “gasellilaen”
13 heade äriprojektide finantseerimine vaatamata tagatise ebapiisavusele

KredExi seminaridel esitatud seisukohtadest ilmneb, et kõige rohkem soovivad Eesti ettevõtjad pankade laenuhalduritelt konkreetseid ja selgeid vastuseid, avatust infovahetuses (Vt. Tabel 1). Antud küsimus puudutab eeskätt kriteeriume, mille alusel panga laenukomitee projekti hindab, ja põhjendust, miks negatiivne otsus tehti. Ettevõtjate ootusega saada enam tagasisidet on üsna tihedalt seotud ka teine kõige sagedamini mainitud seik, milleks on nõustamine. Seminaridel osalejate arvates võiks väikeettevõtjate rahastamismuresid leevendada pangapoolne konsultatsiooniteenus. Ettevõtjad soovivad abi äriplaani koostamisel ja erinevate finantslahenduste mõistmisel. Nii mõnelgi korral toodi välja, et pangad võiksid luua eraldi väike- ja keskettevõtetele mõeldud osakonna, mis keskenduks alustavatele ja väiksemat tüüpi äriühingutele ning tegeleks nende abistamise ja ettevõtluskeskustesse suunamisega. Panga üheks lisafunktsiooniks võiks saada riiklike toetusmeetmete soovitamine, pakkumise ja nõudluse kokkuviimine.

Toetudes paljuski oma isiklikele kogemustele olid ettevõtete esindajad sageli seisukohal, et kliendihaldurid ei arvesta äriprojekti analüüsimisel firma spetsiifilise valdkonnaga, mistõttu laenutaotlus lükatakse tagasi või saab negatiivse otsuse. Nende arvamus oli, et pank peaks suutma tagada oma töötajate kompetentsuse ja motiveerituse tegeleda väikefirmadega ning pakkuma ettevõtjale pretensiooni korral teistsugust lahendust.

Väga oluliseks peeti panga ja ettevõtte vahelist partnerlussuhet. Ettevõtete esindajaid ajendas seda ühe ootusena välja tooma tõsiasi, et pikaajaline kliendisuhe ja ettevõtte tuntus annab suurematele organisatsioonidele väiksemate ees mitmeid eeliseid.

Seminaride grupiaruteludes selgus, et ettevõtjad soovivad pankadelt suuremat paindlikkust ning mõistvamat suhtumist laenu taotlemisel ja ajutiste makseraskuste ilmnemisel.

Hoolimata kulusid kokku hoidva e-panganduse võidukast arengust, ootavad Eesti ettevõtjad pankadelt kliendikeskset ja personaalset lähenemist - see puudutab nii teenust kui ka teenindust. Ettevõtja tahab, et kliendihaldur pakuks talle kõige optimaalsemat individuaalset lahendust ja suhtleks temaga näost-näkku.

KredExi seminaride sarja jooksul selgus, et väikefirmad ootavad pankadelt toodete aktiivsemat müüki. Ettevõtjad soovivad, et neile tehtaks otsepakkumisi, sest infotulvas orienteerumiseks kulub aega, mida neil sageli ei ole. Samuti leiti, et panga kliendihaldur peaks oskama ettevõtjale pakkuda ka teisi potentsiaalselt huvipakkuvaid pangatooteid. Seni on ettevõtluslaenud olnud suunatud liiga laiadele sihtgruppidele, mistõttu on väikeettevõtjad jõudnud veendumusele, et panku huvitab põhiliselt eraisikute laenuturg. Seminaridel räägiti korduvalt spetsiaalselt väike- ja alustavatele ettevõtetele mõeldud toote tähtsusest, nimetades seda kas “mikrolaenuks”, “stardilaenuks”, “väikelaenuks”, “ettevõtjate õppelaenuks”, “gasellilaenuks” vms. Toote üldiseks ideeks oleks vastata väiksemat tüüpi või lühikese tegutsemisajalooga äriühingute vajadustele ja võimaldada neile laenu lihtsustatud tingimustel. Ettevõtjad ootavad, et pangad küsiksid neilt väiksemat riskimarginaali – et finantsasutused annaksid väikeettevõtetele laene sama intressimääraga nagu suurematele organisatsioonidele ning vähendaksid oma teenustasusid.

Mida ootab pank väikeettevõtjalt?

Tabel 2: Panga ootused
 
1   ausus ja tegevuse läbipaistvus
2   korralik ja reaalne äriplaan ning selge eesmärk
3   usk oma projekti
4   usaldus panga vastu
5   õige ajastus
6   uuringud
7   tulevikunägemus
8   tagatised ja omafinantseering
9   vajaliku lisainfo võimaldamine ettevõtte kohta
10 kompetentne tegevjuht
11 ettevõtte elujõulisus
12 lojaalsus

Pankade esindajad põhjendasid oma organisatsiooni ettevaatlikku ja konservatiivset lähenemist sellega, et pank on äriettevõte, mille eesmärgiks on teenida kasumit ning investeerida hoiustajate raha mõistlikult. Seetõttu ei saa panga motiivid olla heategevuslikud. Nad toonitasid, et pangad on väga huvitatud laenamisest, aga eeskätt ikkagi elujõulistele ettevõtetele ja korralike tagatiste olemasolu puhul.

Kõige suurema ootusena märkisid KredExi seminaridel osalenud kliendihaldurid üksmeelselt ära väikeettevõtjate aususe ja nende tegevuse läbipaistvuse (Vt. Tabel 2). Peaaegu sama oluliseks pidasid pankade töötajad reaalset äriplaani. Sageli avaldati arvamust, et äriplaan ei pea olema rohke näidismaterjaliga pikk jutt, vaid selgete eesmärkidega korrektselt vormistatud ja veenvalt esitatud dokument. Kõige tähtsam on see, et ettevõtjal oleks oma firma ja projekti kohta adekvaatne hinnang, mis hõlmab konkreetselt läbimõeldud rahakasutust ja tulevikunägemust.

Kui seminaridel osalenud ettevõtjad leidsid, et pank võiks nendega rohkem riske jagada, siis pankade esindajad arvasid, et laenu taotlevad VKE-d peaksid olema aldimad kasutama isiklikku käendust. Ettevõtja tahaks seda vältida, sest alati on olemas oht, et projekt ebaõnnestub temast sõltumatutel asjaoludel. Panga krediidikomitee vaatepunktist näitab isikliku riski võtmine aga väikeettevõtja usku oma tootesse ja suurendab seetõttu laenutaotluse rahuldamise võimalust.

Järgmisena koorus seminaride grupiaruteludest välja pangatöötajate soov, et firmad usaldaksid rohkem finantsasutuse kogemusi lahenduste pakkumisel.

Pangad ootavad, et ettevõtja arvestaks laenu taotlemisel paari nädalaga. Hoolimata väike- ja keskettevõtete soovist projektide menetlemise protsessi kiirendada, leidsid seminaridel osalenud kliendihaldurid, et reaalselt ei ole see alati võimalik.

Pangatöötajad mainisid seminaridel olulise aspektina veel ka ettevõtte turu-uuringute olemasolu ja vajaliku lisainfo võimaldamist firma kohta. Samuti rõhutati kompetentse ja korraliku taustaga tegevjuhi rolli laenu taotlemisel. Mõneti üllatav on aga see, et tagatised ja omafinantseering ei kuulu grupiarutelude seisukohti analüüsides pankade esimeste ootuste hulka. See võib olla tingitud muidugi sellest, et seminaridel osalejad pidasid eelnimetatud nõudeid iseenesestmõistetavaks ega hakanud neid eraldi punktina välja tooma.

Huvitaval kombel nimetati harva ühe ootusena väikeettevõtete lojaalsust pankadele. Siiski võrdles üks töögrupp panka perearstiga – mõlemaga peaks kliendil tekkima püsisuhe.

Mida saaks riik teha väikeettevõtluse paremaks rahastamiseks?

Tabel 3: Mida saab teha riik väikeettevõtluse paremaks rahastamiseks?
 
1   ettevõtjate ja pangatöötajate aktiivsem informeerimine riigi toetuste kohta
2   väikeettevõtlust toetavad fondid (eelkõige alustavatele ettevõtetele)
3   riskikapitali fondi loomine
4   regionaalsed koolitused ja infoseminarid ettevõtjatele ja pangatöötajatele
5   ettevõtete, pankade ja tugiorganisatsioonide vahelise kommunikatsiooni parandamine
6   kohalike ettevõtluskeskuste tõhususe tõstmine
7   konsultatsiooniteenuse pakkumine
8   toetusmeetmete sõltumatus poliitikast
9   intresside kompenseerimine
10 uuenduslike, riskantsete projektide analüüs ja toetus
11 panga motiveerimine väljastama väikelaene
12 kommertspandi probleemi lahendamine

KredExi seminaride osalejate hinnangul peaks riik väikefirmasid ja pankasid aktiivsemalt toetusmeetmetest informeerima (Vt. Tabel 3). Keskmine ettevõtja ei ole teadlik riigi poolt loodud sihtasutuste pakutavatest võimalustest; tavaliselt pöördub ta oma mures otse panga poole. Sageli ei ole ettevõtja kuulnudki, et kohalikest ettevõtluskeskustest võiks ta saada soodsat konsultatsiooniteenust või stardiabi. Sellest tulenevalt leiti seminaride diskussioonides, et riik peaks tõstma ettevõtluskeskuste tõhusust ja neid rohkem reklaamima. Kui pankade kliendihaldurid tunneksid paremini riigi poolt väikeettevõtete arendamiseks mõeldud tooteid, laheneks nii mõnigi kord ettevõtja äriplaani-, omafinantseeringu- või tagatiseprobleem ja pank saaks projekte rahastada.

Ääretult oluliseks peeti ka ühtse infokanali loomist ja massimeedia laialdasemat kasutamist väikestele ja keskmise suurusega äriühingutele info edastamiseks. Näiteks mainiti järgnevaid kanaleid: ettevõtlustund televisioonis, tasuta infotelefon, regulaarne otsepostitus, mailing listid, kõiki finantseerimisvõimalusi koondav infoportaal jne. Pankade võimalikuks infoallikaks pakuti tugisüsteeme kajastavat lauaraamatut laenuhalduritele ning regulaarseid koolitusi.

Riik saaks väikeettevõtluse arengule kaasa aidata eraldades väike- ja keskettevõtete ja eriti alustavate firmade tarbeks rohkem rahalisi toetusi. Toetused võiksid olla suunatud eeskätt tootjatele ja innovatiivsete lahenduste pakkujatele, samuti ettevõtjate koolitamiseks ning uute töökohtade loomiseks.

Väga sageli toodi seminaridel välja vajadus riskikapitali fondi järele. Selle uue meetme ideeks oleks pakkuda garantiid või kaasfinantseerimist investoritele, et suurendada nende motiveeritust investeerida väikefirmadesse. Ühtlasi nimetati võimaliku abina ka riigipoolset intresside kompenseerimist vähemalt maapiirkondades, vähendamaks Tallinn contra muu Eesti efekti.

Ühise murena tõstatasid nii pangatöötajad kui ka ettevõtjad peatse kommertspandi tagatisena kasutamise mõttetuks muutumise. Pankrotiseaduse järgmise aasta algul kehtima hakkav muudatus tõstab kommertspandiga tagatud nõuded nõuete rahuldamise järjekorras eelispositsioonilt neljandale kohale pärast Maksuametit ja teisi kreeditore. Seminaridel osalejad leidsid, et selline kommertspandi staatuse muutus kitsendab oluliselt väikeettevõtete finantseerimisvõimalusi. Pankrotiseaduse vastava muudatuse tühistamine riigi poolt annaks tuntava positiivse efekti.

Ettevõtluse ja pangandussektori inimesed rõhutasid riigipoolsete praktiliste koolituste vajadust. Infoseminare peaksid korraldama maakondlikud ettevõtluskeskused, kelle ülesandeks ei oleks mitte ainult ürituste organiseerimine, vaid ka sihtgruppide teavitamine läbi õigete kanalite.

Ettevõtluskeskuste teise tähtsa funktsioonina nägid ettevõtjad VKE-de nõustamist (eriti äriplaani koostamisel) ja riigipoolsete toetusfondide tutvustamist. Ühel seminaril pakuti välja ka idee, et riik võiks palgata eraldi väikeste ja alustavate firmade konsultandid, kes tegutseksid sarnaselt kinnisvaramaakleritele – otsiksid kliendile välja tema jaoks parima lahenduse. 

Suurel määral taanduvad eelnevad seisukohad suhetekolmnurga väikeettevõte-pank-tugiorganisatsioon koostöö ja kommunikatsiooni parandamise määravale tähtsusele. Riik võiks olla firmade ja pankade vaheliseks lüliks, mis reguleeriks ja soodustaks nende dialoogi. Samuti saab riik stabiilse ettevõtluspoliitika abil motiveerida panku väikeettevõtetega tegelema ja pank omakorda kliendihaldureid.

Seminaride sarja “Väike- ja keskettevõtete laenuvõimaluste parandamine” vältel toimunud grupiarutelude põhjal võib teha ühe põhijärelduse. Nimelt on Eesti majanduse arenguks äärmiselt oluline, et väikeettevõtted, pangad ja riigi poolt loodud tugiorganisatsioonid lihviksid omavahelist kommunikatsiooni ja alustaksid seeläbi tihedamat koostööd. Ettevõtjad ootavad kliendihalduritelt tagasisidet selle kohta, mida pank neilt nõuab ja kuidas; pangatöötajad soovivad, et firmajuhid annaksid ausa ja tervikliku ülevaate oma organisatsiooni tegevusest; riik peaks aga täitma nö vahendaja rolli, informeerides mõlemat osapoolt oma toetusmeetmetest ning motiveerides neid.

Seminaride sarja esimesed tulemused

1. Eesti Ühispanga uus toode

Eesti Ühispank lõi koostöös Ühisliisinguga KredExi seminaride tulemusel uue toote, mis on mõeldud spetsiaalselt väike- ja keskettevõtetele. “Vitamiin” kannab paljuski neid ideid, mida ettevõtjad grupidiskussioonides ootustena välja tõid – uued kliendihaldurid väikeettevõtete nõustamiseks, paindlikud laenutingimused, individuaalsete lahenduste pakkumine, taotluse kiirem menetlemine, personaalsem klienditeenindus, vähem dokumente, laenu miinimumsumma alandamine 10 000 kroonini jne.

2. Riigipoolne huvi parandada kommunikatsiooni

Majandusministeerium, Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus ja KredEx on alustanud ettevõtluse tugisüsteemi kommunikatsioonistrateegia loomist, mille põhieesmärgiks oleks tagada vajaliku info kättesaadavus väikestele ja keskmise suurusega äriühingutele.


KredExi koostööpartnerid seminaride läbiviimisel:

Eesti Kaubandus-Tööstuskoda

EAS Regionaalarengu Agentuur

Eesti Noorte Kommertskoda

  • 24. jaanuar 2002

    Kortermajad korda

    Täna, 24. jaanuaril, sõlmis Eesti Krediidipank esimese korteriühistu laenulepingu, millel on KredExi garantii. KredExi korteriühistu laenugarantii on pankadele täiendavaks tagatiseks, mis muudab laenu võtmise ühistutele kättesaadavamaks ja soodustab kortermajade renoveerimist.

    Ühistute ressursid on üsnagi piiratud. Kortermajades elavatel inimestel on sageli raskusi igapäevaste kommunaalteenuste eest tasumisega ning nad ei suuda oma vahenditest suuremaid remonditöid finantseerida. Pangalaenu taotlemiseks pole ühistutel aga piisaval määral tagatisi. Samuti on suure elanike arvuga majades raske kokku leppida, kes nõustub ühise laenu eest oma korteri pantima. KredExi garantii annab korteriühistutele võimaluse võtta laenu ilma kortereid pantimata. Garantii tagab kuni 75% laenu summast ning võimaldab vähendada laenu esmast sissemakset 25%-lt 10%-le.

    KredExi eluasemevaldkonna juht Mirja Adler kommenteeris: ”KredExi üks eesmärke on  toetada seni laenude saamisel tagatiste nappuse tõttu raskustes olnud  korteriühistuid. KredEx tagab eelkõige selliseid korteriühistute laene, mille sihtotstarbeks on elamu küttesüsteemi remont või uuendamine, katuse parandamine, välisseinte soojustamine, trepikodade remont, akende vahetus või soojustamine, kommunikatsioonide vahetus või remont, liftide renoveerimine ja muud korterimaja ökonoomsust, turvalisust ja elukvaliteeti tõstvad ehitus- ja heakorra- ning haljastustööd”.

    Lepingule alla kirjutanud korteriühistu Sütiste tee 41 juhatuse liige Leo Jaaska teatas: “Laenuraha eest läheme üle lokaalsele gaasiküttele, mis annab olulist soojusehinna kokkuhoidu. Renoveerime ka kogu maja elektrisüsteemi, mis on 30 aastat vana ja arvestatud väikestele koormustele. Meile väga vajalik, isegi vältimatu rahasüst.”

    Laenu ja KredExi garantii saamise sooviga tuleks korteriühistul pöörduda
    Eesti Krediidipanga, Eesti Ühispanga, Tallinna Äripanga, Sampo Panga või Hansa Liising Eesti poole.

    KredEx on korteriühistute laenude garanteerimiseks eraldanud limiiti üle 130 miljoni krooni. KredEx on loodud Majandusministeeriumi haldusalas 2000. aastal.

  • 24. jaanuar 2002

    KredExi garantii aitab korterühistutel laenu saada

    Korteriühistu Sütiste tee 41 ja Eesti Krediidipank sõlmisid  esimese KredExi poolt garanteeritud korteriühistu laenulepingu.

    Lepingule alla kirjutanud korteriühistu juhatuse liige Leo Jaaska kommenteeris sündmust: “ Krediidipanga  laenutingimused olid suhteliselt soodsad ka koos KredExi garantiiga. Need kiitis heaks korteriühistu üldkoosolek Laenuraha eest läheme üle lokaalsele gaasiküttele, mis annab olulist soojusehinna kokkuhoidu. Renoveerime ka kogu maja elektrisüsteemi, mis on 30 aastat vana ja arvestatud väikestele koormustele. Meile väga vajalik, isegi vältimatu rahasüst.”

    Krediidi ja Ekspordi Garanteerimise Sihtasutuse KredEx eluasemevaldkonna juht Mirja Adler lisas, et ”KredExi üks eesmärke on  toetada seni laenude saamisel tagatiste nappuse tõttu raskustes olnud  korteriühistuid. Esimene oli teerajaja, järgmised lepingud tulevad juba kogemuse pinnal ja kindlasti kiiremini. KredExi garantiide abil on võimalik garanteerida korteriühistute laene 145 miljoni krooni ulatuses.”

    Pangalaenu taotlemiseks pole ühistutel piisaval määral tagatisi. Riigi poolt loodud sihtasutus KredEx on välja tulnud uue garantiitootega, mis annab korteriühistutele võimaluse võtta laenu ilma kortereid pantimata. Garantii tagab kuni 75% laenu summast ning samuti teeb see võimalikuks laenu esmase sissemakse vähendamise 25%-lt 10%-le.

    Laenu ja KredExi garantii saamise sooviga tuleks korteriühistul pöörduda panga või liisingfirma poole. Eesti Krediidipank ja KredEx sõlmisid koostöölepingu 2001. aasta augustis.

  • 08. jaanuar 2002

    KredEx suurendab koostööd pankade ja ettevõtete vahel

    Homme, 9. jaanuaril, korraldab KredEx seminari teemal “Väike- ja keskettevõtete laenuvõimaluste parandamine”. Nimetatud ürituse eesmärgiks on tekitada elav diskussioon pankade, ettevõtete ja ettevõtluse tugisüsteemi esindajate vahel, mõistmaks eri huvigruppide ootusi ning leidmaks võimalikke lahendusi Eesti väike- ja keskettevõtete finantseerimisraskustele.

    Tallinnas läbi viidav seminar on esimene üle-Eestilisest 7 seminari sarjast. Ürituse ideeks on arendada dialoogi pankade ja ettevõtjate vahel ning anda tagasisidet tugistruktuuridele ettevõtluse finantseerimismeetmete tõhustamiseks. Seminaridel esitatud seisukohad ja ettepanekud koondatakse ühtseks raportiks ning avalikustatakse.

    “Kapitalile ligipääsu parandamine alustavate ning väikese ja keskmise suurusega ettevõtete jaoks on päevakorral nii arenenud lääneriikides kui ka siirdemajandustes nagu Eesti” kommenteerib KredExi juhataja Maive Rute. Enamik Eesti ettevõtteid on kas mikro- või väikeettevõtted. Paljud neist toovad ühe põhilise kasvu takistava faktorina välja rahastamisele ligipääsu puudumise.

    Üle 99% Euroopa ettevõtetest on väike- ja keskettevõtted. Eestis oli Maksuameti andmetel 2000. aastal 30 612 tegutsevat ettevõtet, millest 75% olid mikro-, 19% väike- ja 3% keskmised ettevõtted. Lisaks äriühingutele oli 2000. aastal registreeritud 59 659 FIE-d.

    2000. aastal loodud sihtasutuse KredEx pakutav laenugarantii on pankade jaoks lisatagatis, mis muudab laenude võtmise väiksematele ettevõtetele kättesaadavamaks.

kredex.ee kasutab küpsiseid. Veebilehe sirvimist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega.

Rohkem infot. Sain aru.